NYT fra BORGEN

Her er slutningen af Finn Sørensens ordførertale fra i går - du kan se mere på hans hjemmeside:

Alt i alt vil jeg sige, at den her reform modvirker den udmærkede målsætning, der står i regeringsgrundlaget, om, at regeringen gerne vil måles på, om den er i stand til at mindske ulighed og fattigdom. Men resultatet af den her reform vil i stedet blive, at mange flere tusind mennesker i årene fremover skal leve i lang tid på kontanthjælpsydelse.

Der er alle disse forringelser. Desværre er befolkningen jo ved at vænne sig til dem. Det værste er måske det menneskesyn, der ligger bag den her reform, nemlig et menneskesyn, der siger, at mennesker med handicap ikke er lige så meget værd som os andre, og at det er helt i orden, at de får en lavere løn, dårligere ansættelsesvilkår og mindre i pension. For hele princippet i den nye lønmodel for fleksjobbere er, at jo større handicap, jo mindre løn. Det er også et menneskesyn, der siger, at hvis du ikke kan arbejde, er du ikke en del af fællesskabet. Det er et menneskesyn, der appellerer til den indre svinehund, til den elendighedstænkning, der siger, at nu har vi ikke længere råd til lighed. Nu har vi ikke længere råd til at leve op til de fine principper om ikkediskriminering af mennesker med handicap. Nu har vi ikke længere råd til solidaritet. Det er et opgør med alt det, jeg lærte i mit barndomshjem af mine gode socialdemokratiske forældre. Hvis nogen har lært om ret og pligt, er det mig og mine forældres generation. Men vi lærte altså, at til pligterne høre pligten til at tage sig af de svage i samfundet. Det gør det her forslag ikke. Det lever det ikke op til, tværtimod.

Enhedslisten vil kæmpe til sidste blodsdråbe imod det her reformforslag. Vi vil også medvirke til ethvert ændringsforslag, der kan forbedre det i god og mere brugbar retning. Dermed vil jeg hilse de mange frustrerede og ulykkelige mennesker, der sidder og følger med her, og sige: Alle jeres mange spørgsmål har vi ikke nået at stille i dag. Vi kan ikke komme til det. Men de skal nok blive stillet.

RET TIL TRYGHED - Løsning for arbejdsløse skal findes

Tirsdag, 9 oktober, 2012 - 21:36

Finanslovsforhandlingerne er officielt startet. Med sig har Enhedslisten ét ultimativt krav: Dagpengeproblemet skal løses. Hvordan det sker, står til åben forhandling.

- Vores budskab til regeringen er klart: Vi skal skabe tryghed for dem der er truet af at miste dagpengene. Vi er parate til at forhandle og gå på kompromis om hvordan vi skruer en redningsplan sammen, men problemet skal løses, hvis vi skal lave en finanslovsaftale, understreger politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

Enhedslisten håber på en grøn og jobskabende finanslov

Dagpengeproblemet står højest på dagsordenen, men der er også andre centrale krav, som kommer på bordet under finanslovsforhandlingerne.

- Det er afgørende for os, at det bliver en grøn finanslov, der skaber grønne job, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

- Og så er det afgørende for os, at der sker forbedringer for nogle af de grupper, der har det sværest i vores samfund. Syge, fleksjobbere og førtidspensionister.

Vil afskaffe fedt- og sukkerafgifterne

Derudover er det afgørende for Enhedslisten at få rettet op på noget af den ulighed, som den slå skattereform skabte.

- Vi vil blandt andet foreslå, at man afskaffer fedt- og sukkerafgifterne, som er socialt pilskæve. Og det skal ske på en socialt bæredygtig måde, der øger ligheden i samfundet.

Læs mere i Enhedslistens finanslovsudspil på beskæftigelsesområdet Ret til tryghed - ret til arbejde.

Johanne Schmidt-Nielsen