Referat Medlemsmøde med Søren Egge (MF) oktober 2020

Fast mødeleder er Lone

Valg af referent Ulf

Godkendelse af dagsorden; Godkendt

Godkendelse af referat fra sidste medlemsmøde: Godkendt.

2. Arbejdet i kommunalbestyrelsen

Ulf Harbo fortæller om hvordan det går i kommunalbestyrelsen og tager imod input fra Søren Egge og medlemmerne.

2.1 Enhedslisten følger beskæftigelsesområdet tæt.

Vi har haft fokus på ulovlig sagsbehandling i jobcentret siden 2013 hvor Ulf blev valgt til kommunalbestyrelsen.

Siden oktober 2018 har Norddjurs kommune vedtaget en ny visitationsmodel til førtidspension, hvilket har resulteret i at alt for mange indstillinger om førtidspension fra rehabiliteringsteamet bliver afvist af pensionsnævnet så borgere ender i et uværdigt ingenmandsland mens de venter på at kommunen bliver enig med sig selv om hvad der skal ske med dem.

Denne uværdige og ressourcekrævende praksis, som undergraver jobcentrets faglighed har Ulf fulgt tæt.

Ulf har bl.a. fået Torsten Gejl til at indkalde beskæftigelsesministeren til åbent samråd og har fået flere redegørelser for hvor mange sager der er blevet afvist og hvad der er sket med de borgere som har fået afvist deres førtidspensionssag af pensionsnævnet. Senest på udvalgsmødet i EAU i august 2020 – punkt 9;

Senest har Ulf forsøgt at få følgende ind i Beskæftigelsesplan 2021 til EAU-mødet i september 2020;

” Et mindretal i erhvervs- og arbejdsmarkedsudvalget bestående af Ulf Harbo (Ø) ønsker, at det på side 7 i afsnittet om værdig sagsbehandling til ledige indskrives, at pensionsnævnet skal respektere rehabiliteringsteamets faglige vurdering, så borgeren ikke ender mellem to stole.”

Vores beskæftigelsesordfører i Folketinget Victoria Velasquez er i forhandlinger med regeringen om førtids-og fleksjobreformen som følge af Arne-aftalen hvor der skal findes 1 milliard om året på at spare på beskæftigelsesindsatser.

Vi håber at der fremover spares på ressourceforløb og virksomhedspraktikker og at sagsbehandleren får kompetence til visitation så syge afklares hurtigt og uden skadevirkninger.

Vi håber at revalidering opprioriteres og bliver et tilbud også med henblik på fleksjob da revalidering har en klar beskæftigelseseffekt i modsætning til virksomhedspraktik, som i alt for høj grad misbruges af virksomheder, der fjerner ordinære jobs og skader kronisk syge som tvinges i endeløse virksomhedspraktikker uden at blive afklaret til fleksjob eller førtidspension.

Vi håber på en ændret refusionsmodel, så kommunerne ikke straffes økonomisk for at afklare kronisk syge uden arbejdsevne til førtidspension.

2.2 BUU Skolepolitik

2.2.1 Lang transporttid for børn i bl.a. Bønnerup og Fjellerup.

Efter det til borgermødet om budget 2021 kom frem at der er 1½ times transport hver vej for børn der bor i Fjellerup og Bønnerup har Ulf forsøgt at få gjort noget ved dette og fået hjælp af vores Undervisningsordfører i Folketinget Jakob Sølvhøj til at stille nogle kritiske spørgsmål til undervisningsministeren om det er rimeligt at børn bruger omkring 10 timer dagligt på skole og transport;

2.2.2 Ny ressourcefordelingsmodel på specialundervisningsmidler til skolerne

Den ny ressourcefordelingsmodel for specialundervisningsmidler skaber store problemer for område Nord (Allingåbro, Ørsted og Vivild) og Auning skole.

Det kan man læse mere om i høringssvar som er bilag til punkt 4 fra seneste kommunalbestyrelsesmøde;

Og her;

Auning skole og Område Nord skal spare en del penge allerede fra januar 2021 på trods af at budgetaftalen med alle 27 KB-medlemmer har følgende aftaletekst;

” Disse bevillinger fortsætter i overslagsårene, hvorfor der i perioden 2021-2024 afsættes ca. 66mio. kr. i den samlede folkeskoleramme til almen skole og specialdelen til opretholdelse af det nuværende undervisningsniveau under faldende børnetal i 2021og 2022.”

Derfor fremførte Ulf Harbo til seneste kommunalbestyrelsesmøde, at det kunne opfattes som aftalebrud og stemte imod den nye ressourcefordelingsmodel og argumenterede for at der skulle laves en tillægsbevilling, der enten brugte af kassen der nu er på 340 millioner kroner eller fra nogle af de puljer der er sat af i budget 2021 til uforudsete udgifter.

2.2.3 Overbygning i Glesborg

Vores forslag om en folkeskole med overbygning i midten af kommunen Glesborg Skole er sendt videre i Børne- og ungdomsudvalget som en del af budgetaftalen.

Borgermødet, der støttede vores forslag rykkede kommunalbestyrelsen hen mod at arbejde videre med overbygningen selv om det ikke var med i budgetskitsen der blev sendt i høring.

” Aftalepartierne ønsker på baggrund af høringssvarene at kunne tage stilling til en overbygningsskole i Glesborg.

Der udarbejdes forslag, der udsendes til høring i Børneby Midt og Søren Kanne Skolen, således der kan tages stilling på kommunalbestyrelsesmødet den 15. december.

I forslaget skal indgå en gradvis opbygning, idet forslaget skal betyde at det nuværende 6. klasser i Glesborg og Ørum, kan fortsætte i 7. klasse og efterfølgende klasser.

Overbygningstilbuddet opbygges som en del af folkeskoletilbuddet i Børneby Midt og forudsætter/behøver et samarbejde med Søren Kanne Skolens overbygning i forhold til anvendelse af faglokaler, valgfag og anvendelse af nødvendige faglærere.”

Debat: Skal vi bevare presset for at få en overbygning i Glesborg?

Beslutning: Ja det skal vi.

3. Opfølgning på projekt Nordsøsti og kystnære naturzoner

Vores kyster og ådale lider under et voldsomt pres fra landbrugsindustrien i Norddjurs Kommune.

Vi støtter derfor en miljøplan der fokuserer yderligere på biodiversitet, naturbeskyttelse, naturzoner og naturgenopretning.

Vi fik projekt om omlægning af Nordsøsti på den intensivt dyrkede klintekyst med på budgettet i år.

Projektet omfatter 16 km 10 meter bred korridor langs klinter og strandeng – kommunen vil søge fonde og projektet har lange udsigter.

Samtidig er alle ådale ned til den 16 km kyststrækning fuldt opdyrket og drænet fra kilder og ud i Kattegat. Åer er rettet ud og levende hegn er lagt ned.

Vores sårbare kystområder mod nord der i matrikler ned til kysten omfatter omkring 720 hektar er ikke omfattet af Miljøstyrelsens projekter 2021-27 og den frugtbare jord, hævet havbund og kalkklinter er stærkere presset af industri end nogensinde før efter ophævelse af randzoner, større maskiner og øget forbrug af sprøjtegift og kunstgødning.

Der er landbrugsjord til salg i Norddjurs Kommune og ældre landmænd i kystnære områder forpagter deres jord til maskinstationer, hvilket desværre giver øget pres også på de rester af skel og levende hegn i landskabet der skaber biodiversitet.

Debat:

Skal vi stille forslag i kommunalbestyrelsen om at oprette paragraf 3 fredningssager?

Se bilag 1 om paragraf 3 fredningssager.

Til genopretning af vores kystnære vådområder langs Nordsøstien.

Hvordan får vi midler til de fattige landdistrikter og lovgivning så de fattige kommuner med stort svinepres kan opkøbe landejendomme til genopretning af natur og øget biodiversitet?

Der er afsat puljer til lavbundsarealer, som både kommuner og private kan søge og Søren vil fortsat arbejde for at det kommer på finansloven igen og arbejder for at få flere penge til skovrejsning.

Både kommuner og private kan søge om at omlægge skov til urørt skov.

Mulighed for at rejse skov til beskyttelse af drikkevand.

Kommuner kan indskrive hvad de vil med fx landbrugsjord i kommuneplanen og derefter opkøbe landbrugsjord til fx at lave naturgenopretning, stier, skov og bofællesskaber med havudsigt.

Kan paragraf 3 sager koordineres fra Landskontor så Enhedslisten i alle kommuner får lettere ved at rejse paragraf 3 fredningssager?

Jesper Kiel koordinerer det kommunalpolitiske arbejde og kan muligvis hjælpe med at koordinere rejsning af paragraf 3 fredningssager.

4. Valg af folketingskandidat i Valgkreds Djursland

Vi ved ikke noget om hvordan sådan noget foregår i Enhedslisten Norddjurs.

Esben skal på banen og hjælpe Enhedslisten Norddjurs med de formelle rammer for opstilling og valg af kandidat i vores kreds, som vi deler med Enhedslisten Syddjurs inden næste storkredsmøde om valg af kandidater i storkreds Østjylland efter næste årsmøde.

Blev ikke drøftet pga. tidsmangel.

5. Søren Egge

Hav Dambrug. Der ligger stadig 37 ansøgninger om havbrug i Kattegat der skal behandles selv om der har været meget modstand og stor enighed med også Socialdemokratiet om ikke at lave hav dambrug.

Vi har vundet et slag, men kampen fortsætter.

Kolindsund kunne være rigtig godt at få genoprettet til sø som klimasikring, naturgenopretning, udtagning af lavbundsjord for at reducere CO2 udslip, øge biodiversiteten og mindske det intensive landbrugsdyrkning med sprøjtegifte og gødskning.

Søren mener Solceller er at foretrække for intensivt dyrkede marker.

Vi arbejder i Enhedslisten Norddjurs for flere solceller i stedet for marker med intensivt landbrug.

Kommende punkter; Maria familieafdelingen.